Gør det her før alt andet når du rekrutterer

Så vil kvaliteten af kandidater og i sidste ende ansættelsen stige markant.

I 2006/2007 trænede jeg op til mit første Marathon i Stockholm.

Jeg havde aldrig rigtig løbetrænet før. Kunne måske løbe 3-4 km uden pauser. Men tanken om at gennemføre et Marathon var stærkt motiverende. Heldigvis for mig, så har jeg en fætter, som på daværende tidspunkt var en gudsbenådet løber.

Ham ringede jeg til og spurgte: “Hvad skal jeg gøre for at blive klar til at gennemføre et Marathon?”

I løbet af en times tid, havde han hjulpet mig i gang med træningen, ved at blive ultrakonkret på tre forskellige områder:

1. Hvorfor ville jeg gerne løbe et Marathon? (Brændsel og motivation til at bære mig igennem!)

2. Hvad jeg havde brug for, for at komme i gang. (Løbesko, løbetøj etc.)

3. Hvad jeg skulle gøre i de kommende 9 måneder for at blive klar. (Træningsprogram, kost, restitution etc.)

Og så snakkede vi hver uge om hvordan det gik med træningen, justerede ind løbende (no pun intended) og vendte tilbage til mit “hvorfor”, hvis jeg kørte sur i træningen.

Det var vanvittigt værdifuldt!

…og uden tvivl direkte årsag til, at jeg kom igennem. På trods af, at det var den varmeste dag i Stockholm i 28 år, 1 ud af 7 udgik og jeg selv kæmpede mig igennem på solide 5 timer og 9 minutter. Av…

Jeg kender kun én, der ville blive imponeret over den tid. Allan Zachariasen. Han ville være imponeret over, at jeg kunne holde ud at løbe i SÅ lang tid… (Han gennemførte Barcelona Marathon tilbage i 1983 på svimlende 2 timer 11 minutter og 5 sekunder…)

I målområdet stod min familie klar til at tage imod mig og da jeg vraltende passerede målstregen, blev jeg fuldstændig overvældet af følelser. Det var en kæmpe forløsning. Kulminationen på 9 måneder med 3-4 ugentlige løbepas.

Tak for deleren, Mads, men kom nu til sagen - hvad har det med rekruttering at gøre?

Når jeg kigger ud over det danske joblandskab, så savner jeg tydelighed om, hvordan jobsøgende skal blive en succes i deres nye job.

Vi sidder fast i en tudsegammel rille, hvor vi insisterer på, at jobmotivation og jobforståelse kommer af at vide, hvad man som jobsøgende skal have med sig, for at få adgang til jobbet.

Det svarer til at være motiveret for at komme i gang med at løbe, men kun få et grundigt indblik i punkt 2 i min fætters tilgang til Marathon-løb. I jobsammenhæng er løbeskoene og løbetøjet blot udskiftet med kompetencer og erfaring.

Der mangler et tydeligt billede af målet ude i fremtiden og hvorfor det er attraktivt at nå. (Punkt 1) Og så mangler der et tydeligt billede af hvad jeg, som medarbejder, konkret skal gøre for at nå det (Punkt 3), og dermed være en stor succes i jobbet.

Alle tre punkter er grundstenen i alle de planer og strategier, som der succesfuldt er blevet eksekveret på. Nogensinde. Uanset om du vil lykkes med en virksomhedsstrategi, en slankekur, et træningsprogram eller bygge dit eget skur i haven.

Det hele starter med et mål, der motiverer, en plan, der gør det let at komme i gang og som fortæller hvordan du konkret går fra A til B til C osv. Og så justerer vi til undervejs, når uforudsete forhindringer opstår. For det gør de.

I mit hoved giver det mening. Det håber jeg også det gør i dit.

Alligevel er det lykkedes os over en bred kam, ikke at adoptere den viden, når vi definerer jobs og skriver annoncer. Det er stort set umuligt at blive klog på et tydeligt “mål/succeskriterie” i annoncerede jobs og nærmest komplet umuligt at få viden om, hvad man reelt skal lægge af konkrete indsatser i jobbet for at nå derhen.

Præcis af den årsag vinker danske virksomheder farvel til 25% af deres nyansatte medarbejdere inden for det første år.

Det kan vi ikke være tilfredse med…

I sidste nyhedsbrev annoncerede jeg begyndelsen på en serie af artikler, som bringer dig fra A-Z gennem en rekruttering, så du får konkret inspiration til hvad du kan gøre, for at nå succesfuldt i mål.

Det her bør altid være det første skridt, når du rekrutterer:

Svar ærligt, konkret og fyldestgørende på, hvad der skaber reel motivation for at blive i det specifikke job på den lange bane? Ikke bare motivation for at få jobbet. Motivation for at blive i det.

Kender du ikke svaret, kommer kandidaterne heller ikke til det.

Det er ikke nok at gætte. Hvis ikke du præcis ved det, så tal med nogen, der sidder i et lignende job. Og det er heller ikke nok at vinge dit svar af på gangen mellem to møder. Kvaliteten af dit svar påvirker i høj grad kvaliteten af ansøgerne og i sidste ende kvaliteten af den endelige ansættelse.

Rekrutteringen er ikke løst bare fordi du får ansat en kandidat. Rekrutteringen er først løst, når kandidaten har haft succes i jobbet over tid.

Så – luk ned for Linkedin, SLACK, Outlook og andet. Sæt din mobil på Flight-mode og placér dig et sted, hvor du kan være 110% uforstyrret og koncentreret i én time. Du vil blive overrasket over kvaliteten og dybden på dit svar, når du burer dig inde.

Næste gang…

I næste nyhedsbrev får du en introduktion til dit absolut mest potente og kraftfulde våben i kampen om talenterne: Din EVP. EVPén sætter system og struktur på det svar, du har fundet frem til, så du aldrig er i tvivl om, hvad du skal svare, når drømmekandidaterne spørger:

”Hvorfor skal jeg søge jobbet?”

De bedste hilsner fra Mads

Nysgerrig på at vide mere? Kontakt mig direkte på [email protected] eller +45 3030 8511... eller læs mere på: