Ny inden for rekruttering? Her er et råd jeg (næsten) ville have givet min højre arm for, da jeg selv startede.

Hvis du skal rekruttere for første gang, er relativt ny inden fo disciplinen eller kun ansætter et par gange om året, så har jeg et råd til dig, som jeg ville ønske jeg selv havde fået da jeg var ny.

Det gør alting meget nemmere helt fra starten af.

Plus - du undgår dårlige rekrutteringsvaner, som er forbandet svære at komme af med henad vejen.

Her er rådet:

Når du fortæller om jobbet, så fortæl først og fremmest om den forandring kandidaten går gennem i sin tid hos dig. That´s it.

Og gør det både i jobopslaget, i telefonen, til samtalen og på Linkedin.

Kort sagt alle steder hvor du kommunikerer.

Det er det mest brugbare, game-changing og værdifulde råd du kan få, hvis du vil have større succes i dit rekrutteringsarbejde.

Og hvad mener jeg så præcist med det?

Langt de fleste mennesker bliver IKKE i et job, for at tjene penge til brød på bordet. (Selvom løn utrolig mange steder stadig bliver anvendt som primær incitament).

De bliver fordi de bliver ved med at udvikle sig.

De gror.

De bliver dygtigere.

De er hele tiden på vej, mod en bedre udgave af dem selv.

Så længe vi føler vi er inde i en positiv forandringskurve, så skal der virkelig meget til for at vi ændrer kurs.

Hvorfor skulle vi?

For et par uge siden spiste jeg frokost med en god ven, som er Direktør i en mellemstor virksomhed.

De har været i modvind i længere tid, så en stor del af de sidste par år er gået med at løse det ene problem efter det andet. Hvilket absolut ikke er unormalt når man står i spidsen for en virksomhed…

Men mængden af problemer var begyndt at tynge og demotivationen pressede på.

Jeg spurgte hvordan han havde det:

“Havde du spurgt mig for et år siden, ville jeg have sagt at alt var OK. Men det er tough nu. Måske det er på tide at lave noget andet...?”

Mig: “Hvad har ændret sig det sidste år?”

“Jeg føler jeg står stille. Jeg føler ikke jeg udvikler mig længere.”

Stilstand er en psykologisk kattepine for de fleste mennesker.

Uanset om du er Servicemedarbejder eller Direktør.

Dog har du med accepten af en Direktør-rolle, sagt ja til en mere eller mindre uskreven regel om, at du vil bære virksomhedens byrde gennem modgang og medgang.

Servicemedarbejderen føler ikke nødvendigvis det samme.

Pointen er, at langt de fleste mennesker har et behov for at udvikle sig. Uanset hvad man laver og om man er Boomer, X´er, Y´er, Z´er eller Alpha.

Det bør du gøre ekstra meget ud af, at synliggøre i dine rekrutteringer.

Her får du 3 konkrete og velafprøvede måder du sikrer, at medarbejderen allerede inden opstart ved, hvordan de kommer til at gro i jobbet, det første lange stykke tid.

Hvordan italesætter du den positive forandring man går igennem i et nyt job hos dig?

Du kan synliggøre vækst på mange måder.

Men der er især 3 områder, der er særligt effektive at komme ind på og som gør det meget nemt for potentielle nye meddarbejdere at se og føle, hvordan de kommer til at gro i netop dit job.

Og præcis den følelse vil i mange tilfælde være udslagsgivende for, at de vælger at søge hos dig frem for alle mulige andre.

Her er de 3 faktorer:

1) Hvad bliver de dygtigere til?

De fleste mennesker har nogle områder, de er særligt passionerede eller vidensbegærlige omkring.

Jeg gætter på det også gælder for dig.

Derfor søger vi naturligt mod virksomheder eller jobs, der kan gøre os dygtigere indenfor de områder. Og hvor vi føler vi for alvor kan bidrage og gøre en forskel.

Det kan dog være svært at blive klog på, hvor man skal søge hen, for at blive dygtigere.

Ene og alene af den grund, at de færreste virksomheder er gode nok til at fortælle om det.

Det bør du lave om på asap, hvis ikke du allerede har gjort det.

Enten ved at fortælle direkte og konkret hvad man bliver dygtigere til:

“Hos os bliver du endnu dygtigere til X, Y og Z”

eller

“Vi gør plads til at du bliver endnu dygtigere til X, ved at stille kurser, yderligere uddannelse og netværksmuligheder til rådighed”.

Hvis du har læst med i nyhedsbrevet længe, så ved du at jeg har en kæphest, som naturligvis også gælder her:

Vær konkret.

Det er din evne til at være konkret, der gør hele forskellen.

Der er gigantisk forskel på:

“Vi bestræber os på, at gøre dig dygtigere” (Reaktion fra læser: “Det siger alle / Klassisk rekrutteringsfloskel…”)

og

“Vi betræber os på, at gøre dig dygtigere til [indsæt selv]”. (Reaktion fra læser: “De har gjort sig umage…”)

2) Hvad vil de lære (af nyt) undervejs?

Ét er at blive dygtigere til det man allerede kan. Noget andet er at bygge ovenpå. Tilføre ny viden, nye evner eller nye forståelser.

Så - hvad lærer man af nye ting man ikke vidste eller kunne i forvejen, når man lander et job hos jer?

Eksempel:

Forleden læste jeg (endnu) en annonce, hvor virksomheden blandt andet skrev i sektionen “Om os”:

“Vores medarbejdere er vores vigtigste aktiv, så vi investerer i dem hver dag”.

Det lyder jo meget godt. Men det er også totalt ukonkret.

Hvis i virkelig investerer heftigt i jeres medarbejdere, så gør i jer selv en bjørnetjeneste ved ikke at fortælle hvad i konkret gør, når i investerer i dem.

Ellers skal man som medarbejder gætte sig frem. Og gætværk er i denne sammenhæng ikke en god ting.

Forleden fik jeg følgende kommentar på en Linkedin-post, der var synligt frustreret og træt af alt gætværket:

“Som jobsøgende er jeg helt enig. Jeg vil ofte spørge: "HVAD FANDEN ER DET, I VIL HAVE LØST?" Hvis jeg ikke får den information, er jeres krav til mig ligegyldige.”

I har tonsvis af viden, som i giver videre til jeres medarbejdere i den periode de arbejder hos jer. Fortæl dem (konkret) om det allerede før de starter.

Det kunne være indenfor:

Salg

Markedsføring

Produktudvikling

Procesudvikling

Undervisning

IT

Ingeniørteknik

…you name it!

Og synes du det virker banalt at skrive om, så har du ramt helt rigtigt. Det der kan virke banalt for dig der står indefra og kigger ud, kan være helt ny og udviklende viden for den, der står udefra og kigger ind.

3) Hvordan ser de fremtidige muligheder ud?

Den her er vigtig.

Det er også en af mine helt store kæpheste.

Fortæl hvilken konkret mulighed, der venter ude i fremtiden, hvis man gør det godt i jobbet.

Der findes næppe noget mere motiverende end at vide at, der forude ligger en konkret spændende mulighed og venter.

Det berører nemlig direkte et af de mest grundlæggende behov, som de fleste mennesker er drevet af i en eller anden grad:

Signifikanthed. At føle sig unik. Speciel. Vigtig.

…hvilket på ingen måde skal lyde negativt. Jeg har i høj grad selv det behov.

Og læg venligst mærke til at kæphest #1, sneg sig ind igen.

Vær konkret.

Den fremtidige mulighed behøver ikke være et skridt opad. Bare det går fremad.

Det kan måske virke uoverskueligt at implementere alle 3 ting på én gang.

Men så start med én af faktorerne. Og se hvad det giver af resultater.

Og hvis du også er én af dem, der har behov for mere konkrete guidelines, så har jeg udarbejdet en pdf-guide, der med garanti får dig hele vejen i mål.

Jeg skal jo på ingen måde bestemme hvad, der er det rigtige at gøre i din situation, men du kan jo prøve det af og lade resultaterne afgøre, om du bliver ved?

De bedste hilsner fra Mads

📈 Her er hvordan jeg kan hjælpe dig:

  1. Vil du være mere succesfuld i dit search & headhunt arbejde? Skriv til mig på: [email protected] 

  2. Vil du skrive jobannoncer, der får relevante profiler til at søge dit job før alle andres? Klik på dette link: https://www.mindacademy.as/sadan-kommer-du-aldrig-til-at-mangle-kvalificerede-ansogere-igen

  3. Fri rekrutteringstræning på YouTube hver uge:
    https://www.youtube.com/channel/UCjGk4rIkQULVp0LrqFWSouA

  4. Læs mere om mig lige her: https://www.mindacademy.as/om-os

Kontakt mig direkte på [email protected] / +45 3030 8511

Læs alt om mind Academy på: www.mindacademy.as