Sådan bygger du (nemt) en Linkedin talentpipeline på under 100 dage

Hvis jeg blev ansat som Talent Acquisition Partner eller leder i morgen, ville jeg gøre de her 5 ting de første 100 dage

Hvis jeg blev ansat som Talent Acquisition Partner eller leder i morgen, ville jeg gøre de her 5 ting de første 100 dage

…især Trin 4 & 5 sætter fart på processen.

Trin 1

Identificere hvilke typer af kandidater vi generelt ansætter og udarbejde en liste prioriteret efter hvor svære, de har været at få fat på. De sværeste som nummer et, næstsværeste som nummer to osv.

Trin 2

Invitere nuværende medarbejdere på en kop kaffe og spørge dem om, hvorfor de valgte at søge her i første omgang og hvorfor de stadig er her.

Jeg ville supplere med 3-4 uddybende spørgsmål, så vi får saft og kraft på svarene. Et af de elementer jeg ville være mest nysgerrig på er, hvordan de opfatter ledelsen.

(”People leave managers, not companies” er for alvor blevet til “People choose managers, then companies” - omend det første stadig er trist og sandt).

Rækkefølgen af medarbejderinterviews ville følge den prioriterede liste fra punkt 1.

Trin 3

Opdatere min Linkedin profil.

Helt specifikt ville jeg under “Om” kort præsentere mig selv, hvorfor jeg arbejder hos X og derefter lave et afsnit, der hedder:

“Her er hvad medarbejderne fortæller om at arbejde hos X:”.

Det kan formuleres på et utal af måder, så det lyder langt mere interessant end det jeg skrive. Tænker du er med på pointen.

Her ville jeg skrive om alle de fine ting medarbejderne har sagt - med et særligt fokus på de positive elementer om ledelsen.

Trin 4

Herefter ville jeg placere mig blandt de 30 ud af hver 1000 Linkedin-brugere, der poster én gang ugentligt.

(Ud af 1000 Linkedin brugere er der 600 der sjældent møder op, 280 der aldrig poster (de lurer), 90 der poster én gang om måneden og 30 der poster én gang ugentligt)

Omdrejningspunktet ville være alle de gode ting, medarbejderne har fortalt mig.

Ville jeg gøre mig endnu mere bemærket, skruede jeg indsatsen op til to ugentlige posts. Post nummer 2 kunne handle om, hvad jeg selv laver i mit arbejde som TA eller leder.

Det behøver ikke være noget ekstravagant eller fancy. Bare en eller to velmente posts om ugen.

Efterfølgende ville jeg klappe i hænderne over al den opmærksomhed jeg får, som ingen af de andre ledere og TA´er kommer i nærheden af, fordi de kun lurer eller poster én gang om måneden.

Trin 5

Fra Dag 1 ville jeg sende fem connection-anmodninger på Linkedin hver dag, til den type profiler vi jævnligt leder efter. Anmodningerne ville være prioriteret efter listen fra punkt 1.

Efter 100 dage ville jeg sidde tilbage med potentielt 500 nye høj-relevante connections.

Stort set alle 500 har været inde for at snage min profil (det er jo det man gør på Linkedin) og læst alle de pæne reviews i “Om” feltet. Især dem om lederen.

Det har måske allerede fået nogle af dem til at lægge billet ind på fremtidige muligheder hos os.

Connection-beskeden ville selvfølgelig være personlig.

Den ville komplimentere dem for det område de arbejder med (hvilket jo er 200% sandt) og slutte af med at vi jævnligt er på udkig efter ligeså dygtige profiler som dem (hvilket også er 200% sandt). Til slut om jeg må sende interessante muligheder deres vej, når de opstår.

Min erfaring fra de 12 år jeg havde rekrutteringsvirksomhed er, at de færreste siger nej.

Jeg ville finde frem til hvem jeg skulle kontakte ved hjælp af Boolean (ChatGPT kan hjælpe med at bygge strengene ), eller ved at klikke ind på nogle af vores nuværende medarbejdere på Linkedin og så kigge i højre side af skærmen, som viser en liste med “andre lignende profiler”.

Jeg ville sende 100 beskeder til de sværeste på listen fra trin 1, 100 til nummer to osv. Ikke på én gang - så brokker Linkedin sig. Fem beskeder pr. dag over 100 dage.

Fortsatte jeg 100 dage yderligere med at connecte, har jeg potentielt 1.000 højrelevante profiler i min Linkedin talentpipeline på under et år.

Du behøver ikke en forkromet rekrutteringsstrategi eller vente på et godt Employer Brand for at bygge en super-stærk og værdifuld talentpipeline.

Alt er tilgængeligt på Linkedin og du kan være i gang om 2 minutter.

Dine kommende taltentfulde medarbejdere er bogstaveligt talt lige foran dig.

Strategier tager tid at opbygge. Det gør jeres EB også. Aktivering af netværket på Linkedin tager ingen tid.

Og som en lille bonus: Samtidig med at du opbygger talentpipeline for din arbejdsgiver, lægger du mursten til et solidt personligt brand.

Du kan jo starte med at prøve det af i 10 dage og se hvad, der sker?

De bedste hilsner fra Mads

>NYT minikursus:
Begynderguide til headhunt - læs mere

📈 Skal vi snakke endnu mere om rekruttering & tilknytning?

  1. 👉Linkedin - Mads Beck 
    (Connect gerne & deltag i diskussionerne. Et “like” er også deltagelse)

  2. 💡 Fri rekrutteringstræning på YouTube.

  3. 📈 Vil du eje opskriften på at skrive mere konverterende jobannoncer?
    Download min e-bog: "Bliv den virksomhed kandidaterne helst vil søge hos".

Kontakt mig direkte på [email protected] / +45 3030 8511